Een flitsende start. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu Een flitsende start. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu

Een flitsende start.

Door: H&M

Blijf op de hoogte en volg Herman en Monique

03 Januari 2016 | Indonesië, Batavia

Maandagmorgen meteen na het ontbijt  zijn we vertrokken. De heenvlucht  ging voorspoedig tot dat we in China moesten landen. Een grote knal met flits en het vliegtuig trilde even erna nog een. Iedereen werd even stil, maar alles leek goed te gaan. Alleen duurde het erg lang voordat wel gingen landen. Het bleek dat we door het slechte weer naar een ander vliegveld moesten120 km verderop. Na daar een uur gewacht te hebben konden wel alsnog terug, maar de aansluiting hadden we wel gemist.
Na in een lange rij bijna 2 uur aanschuiven, hebben we een andere vlucht gekregen later op de middag. Als het goed is zijn we rond middernacht in Jakarta.

Na aankomsten Jakarta snel wat geld gepind en met de taxi naar het hotel,waar we rond 12 waren. Ik kwam er achter dat mijn pinpas nog in de automaat was blijven zitten. Snel blokkeren dus. De volgende dag naar de oude haven gegaan en de vuurtoren ingeweest en het maritiem museum gezien. Bij de haven al de eersteontmoeting gehad met een gids, die heel behulpzaam is om je precies en gratis daarnaartoe te wijzen waar je niet heen wil.
Bij het museum waren wat stalletjes met etenswaren en bootmaterialen, veel armoede, dat is wel duidelijk. Een man met een tuk-tuk vroeg heel vriendelijk of we vervoer wilden. Zo gingen we even later achterin de tuktuk door het drukke verkeer op weg naar het wajang museum. Waar we uitstapten standen drie meiden bij een etenskraampje en die wilden wel met onsop de foto. Zo konden we meteen vragen wat zo aten en wat dat kost. Het waren een soort tofuballetjes in scherpe saus. Verderop zagen we wat vrouwen met manden vol groente. Daar aten we wat groene bonen in heerlijke saus. Het is wel duidelijk dat we wat het eten betreft niks tekort komen. Bij het wajang museum kwamen we meteen iemand tegen die ons gratis een rondleiding gaf en vertelde dat zijn familie al generaties lang wajang poppen maakt voor het schaduw poppenspel. Na en korte trip door het museum werden we uitgenodigd voor een bezoek aan zijn attelier, geheel gratis,en gaf hij ons een prive wajangvoorstelling, ook gratis, maar of we wel zijn attelier willen steunen door wat te kopen. Zo gaat het hier overal.
Even verderop was de chinese buurt met veel stalletjes en winkels, ook een pasar, een markt van meerdere verdiepingen.
Op de terugweg naar het hotel via het station gegaan voor treinkaartjes naar Bandung morgen.

Donderdag op de trein voor een rit van 3uur met onderweg eerst veel sloppenwijken, veel grote gebouwen die niet afgebouwd worden,later mooi uitzicht met rijstvelden, kleine huisjes en grote bergen in de verte.
Bandung heeft een deftig station. Ons hotel was er vlak bij. Na even rusten zijn we de drukte in gegaan om de stad te bekijken, al was het meeste wat we zagen, verkeer en mensen en hadden we het idee dat wij bekeken werden.
Tegen 5uur werden de kraampjes ingepakt en de stoep geveegd, ze houden het wel schoon, voor zover dat kan.

Vrijdag een taxi genomen naar de tangkuman parahu, de drive-in vulkaan waar je boven kan komen met de auto. We hebben de grote krater gezien en zijn later met een verplichte gids naar de zwavelbronnen afgedaald. Daar zagen we zwavelkristallen en konden we in het warme water voetenbaden. Als je wil kan je er helemaal in.
Uiteraard ook hier de nodige verkopers en erg plakkerig. De natuur is hier erg mooi en omdat het laagseizoen en doordeweeks is, lekker rustig.
Rond 16u waren we weer terug en zijn we naar de Dagoweg geweest, waar mijn grootouders hebben gewoond, rond 1932 en waar mijn moeder is geboren. Die buurt is nu een woon residentie met huizen van de wat rijkere mensen. De koloniale invloed is nog goed te zien.

Morgen gaan we met de trein naar Surabaya.