City tour bij nacht - Reisverslag uit Xiamen, China van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu City tour bij nacht - Reisverslag uit Xiamen, China van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu

City tour bij nacht

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Monique

01 November 2009 | China, Xiamen

Vrijdag
De taiji was weer behoorlijk intensief en met veel karate schoppen. Dat was later die dag goed te merken aan mijn liezen en heupen.
Lunch samen met met kamergenoot vlak bij het hotel. In deze straat van een 400 meter zijn wel zoveel verschillende kleine eettentjes dat we nog een week of wat langer moeten blijven als we ze allemaal willen uitttesten. Daarna hebben we nog wat rondgelopen in de straat en wat gewinkeld. Aansluitend met de hele groep naar een theehuis aan zee waar we diverse theeen te proeven kregen en uitleg over de theecultuur. De studie ging vandaag over voetreflextherapie. Diverse acupuntuurpunten kwamen aan bod met de bijbehorende organen.
Het is toch meestal tegen zessen voor we buiten zijn en dan is het hier al snel donker. We zijn naar een kleine binnenhaven gegaan waar vissersbootjes liggen. Op een aantal bootjes zaten mannen te praten en te lachen. Later zagen we deze vertrekken richting zee vergezeld van een gezelllig luid motorgeronk Vreemd eigenlijk dit land, wat naar mijn idee zo achter zou zijn wat betreft vervuiling. Hard motorgeluid hoor je hier alleen bij de bussen. De meeste auto's blinken nog meer dan bij ons en hebben dus ook stille motoren. Verder zie je fietsen, ook stil en er rijden een vreemd soort ouderwetse brommertjes rond. Deze roestbrikken zijn echter allemaal voorzien van electroaandrijving, waardoor je ze echt niet hoort. Ze hebben een schelle toeter, die soms hard nodig is. Benzine brommers zijn er dus helemaal niet. Het geheel geeft een prettige indruk wat betreft vervuiling. Later in de binnenstad, toen er een tiental bussen bij elkaar in de file stond deed het me wat dat betreft weer aan europa denken. Nu nog electro-bussen en autos. Ik en erg benieuwd hoe dit in Beijing zal zijn.
Op de terugweg tegen tienen, zag ik een oudere dame buiten voor de voordeur op een stoepje liggen slapen, liep er een kind van een jaar of drie in pyjama rond, hoorde ik een rat in het water plonsen en zag ik een andere rat vlak voor ons onder een tegel kruipen, vlak bij een huis. Beelden die niet met de foto vast te leggen zijn, maar die me nog lang bij zullen blijven.

Zaterdag
We hadden een verkorte taijiles omdat iedereen wat meer vrijheid wilde om een iets grotere uitstap te maken. Om 9u30 gingen we met de hele groep onder leiding van Chi naar de'oude stad', het stadscentrum van Xiamen. Het bleek dezelfde plek waar ik eerder was. We gingen naar een winkel met chinese kruiden en allerlei zaken voor een terapeut in de dop, genoeg gegadigden, dus er gingen oren (met meridiaaanpunten) , meridiaankaarten van voeten, aparaatjes voor electrostimulatie en diverse kruiden over de toonbank. De andere nieuwewetse winkels hebben we hier ook dus met twee besloten we de zijstraatjes in te gaan. Hier was het meteen een hele rust, toch weer anders dan wat ik al kende. Buiten het centrum om heben we bij een kleine gelegenheid geluncht. In een ruimte van 5x3 meter stonden op een tafel bakjes met groenten. Toen we die aanwezen werd de groente gestoofd en met mie erbij geserveerd. Het is heerlijk en ik eet het met smaak op. Toch wel een goede keuze dit restaurant met tl-balken, plastic krukjes, muren die ooit wit en misschien ooit eens schoon zijn geweest, maar dan lang geleden. Later, via een omweg de bus weer gevonden en waren we net op tijd voor de cursus thee-therapie door onze taiji-leraar die ook dr- en docent blijkt te zijn. Lesblokken van drie uur zijn soms wel wat zwaar, dat zijn we niet meer gewend.
Na de les met de bus weer naar een heel ander deel van de stad gegaan, om voor iemand iets op te halen. Onderweg begon de bus te piepen, middenin een lange tunnel en ik zag de busschauffeuse inkrimpen, blijkbaar was dit niet normaal. Net na de tunnel, vlak voor onze halte kwam er een sterke rubberlucht de bus in en stopte ze de bus. Voor ons maakte het niet uit, maar iedereen kreeg een vrijkaartje voor een nieuwe rit.
Op zoek naar de winkel zag ik tot mijn verbazing dezelfde winkel als smorgens. Blijkbaar zijn we met een grote boog in het zelfde centum beland. De winkel hebben we niet gevonden, maar wel weer een groot aantal andere. Maar ook nu weer de uitenwijken opgezocht. We dineerden buiten, op straat. Een tafels van 40 cm hoog werd opgelkapt en vervangen door een hogere. We mochten een mandje vullen metspies met groentes, vlees, paddestoelen, tofu, en nog veel meer. Dit werd dan gebakken of gestoomd en met mie geserveerd.

Zondag weer begonnen met taiji, we gaan steeds meer verdiepen om ons als volleerd student te kunnen laten gaan, morgen is de laatste les van deze docent al weer. Tussen de middag ging Chi met een grote groep naar de drogist om te helpen persoonlijke middeltjes te kopen. Bijna iedereen kon wel wat gebruiken. Toen Chi aan R vroeg: "heb jij niks nodig? Steek je tong eens uit" liet hij zijn tong zien en zei Chi: 'Die ziet er prachtig uit, jij hebt niks nodig" Daarop moest R erg lachen: "Kijk nou ik ben de enige hier de én rookt én drinkt en ik ben helemaal gezond, hebben ze hier ook sigaretten en drank? Toen we weggingen werden door de medewerkers fotos van ons gemaakt.
De middagles ging over het voelen van de pols hartslag. Wat een mogelijkheden allemaal en hoe dat dan wordt uitgelegd: "De pols van deze ziekte voelt als een bootje die vaart over de rivier maar af en toe met de bodem over het grind gaat" Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat ze niet eens in deze les behandeld konden worden. Na de les zijn we nog even naar de haven gegaan nu het nog licht was en kunnen bewonderen hoe deze nu helemaal droog stond door de eb. Daarna lopend de stad in. Ik zag hier bus 86 rijden en dacht, dat dit handig zou zijn voor de terugreis. Na een lange wandelink kwamen we bij een berg of grote rots met een trap. We gingen de trap op en na erg veel klimmen hadden we een prachtig uitzicht over de stad, de zee, de fly-overs, wolkenkrabbers etc. Op de weg naar beneden was een jongen op een rustig plekje 'onze' vorm aan het doen. Weer beneden ontdekten we een tunnel onder de rots door die aan de andere kant uit kwam. Na het eten zijn we op de bus gestapt, de 86, die moet wel goed uitkomen. Maar na ruim 30 minuten zijn we maar uitgestapt en hebben we een taxi genomen. Of ik heb het nummer niet goed gezien of we hebben de verkeerde richting genomen, we zaten in iedergeval helemaal aan de andere kant van de stad. Maar voor E2,- maakt dat niet zoveel uit. Ik was net op tijd om voor tienen nog wat bij een winkeltje af te halen. Bovendien had ik anders nooit zo'n mooie city-tour bij nacht gehad.

• 02 November 2009 - 12:59

Hedwig:

even snel je verslag gelezen. bijzonder hoor dat stille verkeer.
    hier zijn de scholen weer begonnen. wij moeten dus weer aan het werk. geniet er nog van deze week de tijd is voorbij voor je het weet.