Voetje van de vloer - Reisverslag uit Xiamen, China van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu Voetje van de vloer - Reisverslag uit Xiamen, China van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu

Voetje van de vloer

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Monique

07 November 2009 | China, Xiamen

Vrijdag en zaterdag
Deze laatste dagen zijn we onderworpen aan een chinese touroperator die er voor zorrgt dat we heel Beijing te zien krijgen, maar vooral ook vele fabrieken. Zo komen we in een zijde-fabriek waar we na 5 minuten uitleg over de zijderups in de winkel komen waar we vervolgens een uur hebben om spullen aan te schaffen. Hetzelfde met een parel-fabriek, een Jade-fabriek en een vazenmakerij. Overal worden busladingen toeristen aan die als schaapjes achter een reisleider met vlaggetje aanlopen.Gelukkig kan ik me af en toe ongezien van de groep losmaken en wat in de buurt rondlopen, een appeltje kopen en een praatje maken met de mensen uit de buurt. De lunch en het diner zijn telkens bij een groot soort restaurants door enkelen van ons al snel als vreetschuur genoemd. Als we gaan zitten is het eten er binnen een minuut en op temperatuur om meteen op te eten. Al met al heel wat anders dan de dagen ervoor. Toch zien we ook nu een aantal mooie dingen zoals het 'Zomerpaleis' de 'Verboden stad', "Chinese muur' en de 'Ming dynastie Tombes'. Vrijdagavond hebben we ook nog een Theatervoorstelling gezien van de KongFu Legende, zeer indrukwekkend, waarin ze diverse staaltjes van beheersing laten zien zoals een man die op de punt van drie zwaarden werd getild en jongetjes die een koprol achterover deden waarbij ze op hun hoofd landden. Iedereen was onder de indruk. Vanavond kwam de zoon van Chi nog even langs, die hier studeert. Morgen gaan we nog in een park Taiji-en, naar een markt en dan meteen door naar het vliegveld. Langzamerhand begint iedereen zich te realiseren dat de reis er bijna op zit. Het onderwerp wat regelmatig terug komt is het verschil tussen op een plek te zijn en je eigen gang te gaan en aan het handje meegenomen te worden als toerist. De keuze is snel gemaakt.
Vanavond ben ik nog even naar de overkant geweest, bij de ''Carrefour' notabene om nog te pinnen voor de vereniging. Op zoek naar een andere pinautomaat liepen we door een soort kermishal met spelletjesautomaten, een schaatsbaan, racespelletjes etc. We moesten erg lachen om een meisje van een jaar of zestien de met een plastic hamertje beestjes wegklopte. Ze deed dat met zoveel energie dat bij elke slag beide voeten van de vloer kwamen.

• 24 November 2009 - 12:47

Ewout:

Voetje van de vloer.

Het is toch geweldig dat deze chinezen toch ook het carnavalsgevoel hebben, zover van Nederland vandaan.
    En die "vreetschuren" heb ik ook gezien in NewYork.
    Ik ben benieuwd wat je verder allemaal hebt mogen leren.