Vendredi Mechant - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu Vendredi Mechant - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu

Vendredi Mechant

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Monique

23 Februari 2008 | Rwanda, Kigali

Vrijdag 22 feb 2008:Gisterenavond lopend Kigali ingegaan, wel echt donker op sommige plekken, niet overal is straatverlichting en uiteindelijk terechtgekomen bij een voor mij veel te chique gelegenheid, toch ook wel eens leuk voor een keer. Vandaag begonnen we met een workshop van de EAC (Europe Africa Connection) over de energie voorziening voor voornamelijk de laagste inkomens in Midden en Oost Afrika. Zij hebben voor 24 maanden een project in Rwanda. In de workshop konden lokale belanghebbenden hun wensen kenbaar maken en hun visie poneren.
Met Engels als voertaal af en toe overgegaan in het Frans en daarna tijdens de workshop Kinyarwanda en af en toe nog wat Swahili was dit een sowieso al een geslaagde ervaring. Daarbij heb ik nog wat contacten kunnen leggen met de lokale Electriteitsleverancier en een afspraak volgende week. Het duurde allemaal wat langer dan gepland, dus ga ik een andere keer naar het memorial centre.
‘s middags Gabriel ontmoet met wie ik naar Adenya zal vertrekken. Na het rooster te hebben doorgenomen wordt dit niet zaterdag maar waarschijnlijk dinsdag dat ik doorreis.
Vanavond hebben we met zijn allen vendredi-mechant gevierd. We gingen daarvoor naar het oude gedeelte van de stad genaamd Nyamirambo. Hier wonen van oorsprong veel muzelmannen, nu zijn er nog heel veel kleine winkeltjes. Het leven begint hier volgens ingewijden pas als iedereen in de rest van het land slaapt.
Nog een paar straten verder hebben we gegeten bij een kiprestaurant. Vooraf kwam de ober langs met een teiltje waarin we onze handen wassen mochten wassen. Daarna werd er een bord met kipkluiven en piment neergezet waarna we met onze handen mochten eten. Het was voortreffelijk, ook de op aardappel gelijkende bananen smaakten me prima. Op de terugweg een prachtig uitzicht genoten over de stad, met veel lampjes.

Zaterdag 23 feb 2008: Vanmorgen is het Umuganda, dat is eens per maand de zaterdagochtend, alle winkels zijn dan dicht en dan worden de mannen geacht het buiten en de vrouwen het binnen schoon te maken. Ik kon het vooral merken aan de rust op straat.Vanmorgen nog even wat youghurt gekocht. Daarvoor moet je hier wel naar een speciale supermarkt met koeling, echt voor de welgestelen en dat is ook te zien aan het publiek.
Vanmiddag ben ik naar het Memorial geweest,

indrukwekkend

• 23 Februari 2008 - 18:35

Hedwig:

Het ziet er allemaal boeiend en interessant uit. Zou er ook best weleens naar toe willen. Op de foto's ziet het eruit alsof het ook prachtig zonnig weer is. We zien uit naar het volgende verslag.
    geniet ervan!

• 23 Februari 2008 - 19:15

Bert En Ria:

Een helder en duidelijk verslag. Je raakt wel ineens thuis als je op jouw manier de zaak aanpakt. Een boeiende en leerzame levenservaring. Dit project zal nog lang in je geheugen geprent staan.
    Groetjes
    Ria en Bert