Bite - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu Bite - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Herman en Monique Visser - WaarBenJij.nu

Bite

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Monique

25 Februari 2008 | Rwanda, Kigali

Zondag 24 feb 2008

Gisteravond hebben we een van de deelneemsters naar het vliegveld gebracht, daarna hebben we bij het beroemde hotel Milles Colinnes nog wat gedronken en nagepraat.

Vanochtend de katholieke mis bijgewoond in de kerk hier vlakbij, ik verstond er niet veel van. De kindertjes liepen gewoon in en uit, een aantal konden hun ogen niet van die mzungo’s afhouden. Ik probeer nu nog wat te werken. Het laatste uur lijkt de stroomvoorziening wel op een knipperlicht één minuut aan dan weer een minuut uit, gelukkig heb ik een laptop met batterij, maar internetten gaat nu even niet.
Rond 15u ben ik per brommer nog even naar het Museé National Historique geweest. Hier waren wat opgezette dieren en in het geologische gedeelte waren de bodemschatten te bewonderen. Een aardige suppoost legde met veel enthousiasme van alles uit. De maquette van Rwanda opende wel mijn ogen wat betreft de vulkanen. Ik wil nu wel eens gaan bekijken, maar niet echt erop, van een afstandje. Rond de grote vulkanen zijn een groot aantal wat kleinere die omdat ze erg vruchtbaar zijn met allerlei gewassen worden verbouwd.
Terwijl ik daar aan het rondkijken was ging mijn telefoon..., of ik naar een vergadering kon komen? Het is zondagmiddag 16u00 waarom ook niet? Weer met zo’n brommertje naar de afgesproken plek. Daar aangekomen bleek de berijder mijn briefje van 5000 Rfr, ongeveer 7 Euro, niet te kunnen wisselen, dat is veeeel te groot geld. Gelukkig was mijn contactpersoon er die het wel kon betalen. Deze had ook zijn dochter en een nichtje bij zich.
Na de vergadering heb ik van de dochter een woordje Kinyarwanda geleerd. Bite (biete) wat hallo betekent.

Maandag 25 feb 2008. Ik ben eerst naar de bank geweest, daarna naar een printshop om wat documenten te printen, wat gegeten aan de overkant, en wat e-mails verstuurt nu het nog kan. De middag was vol met besprekingen bij verschillende instanties. Op de terugweg moesten we even wat ondertekenen bij de bank. Terwijl we in de auto wachtten kwam er een bekende voorbij die na een hartelijke begroeting achter in de auto kwam zitten. Even later ging mijn contactpersoon naar de bank en bleef die bekende in de auto telefoneren en wat documenten doorlezen. Toen alle zaken waren gedaan ging de kennis weer lopend verder en reden wij naar de volgende afspraak. Zo gaat dat hier.

Omdat het de laatste dag is van een van de medewerksters die hier vijf maanden is geweest, spreken we af om bij een visrestaurant te gaan eten rond 19u00. Rond 18u00 werd het plotseling erg donker er begon een onweersbui van bijna een uur, een echte tropische. Toen ik dacht dat het niet meer harder kon ging er toch weer een schepje bovenop.

Het visrestaurant was op een plek waar ik zelf niet snel heen zou gaan, alhoewel midden in de hoofdstad. Mijn auto zou de weg erheen niet doorstaan zonder de uitlaat te vernielen. De vierwiel aangedreven auto van ons deed dit zonder problemen. De gevolgen van de regenbui waren nauwelijks nog te merken. Op een paar kleine plassen op de laagste delen van de weg na was alles al opgedroogd. Het restaurant zelf was een soort houten barak met een soortgelijke houten omheining, een kale balie met daarvoor twee grote stapels kratten, tafeltjes van plastic met de nodige gaten en soortgelijke stoelen, alles geplaatst op een zanderige binnenplaats met af en toe een plas water. Net als bij het kiprestaurant eerst de handen in een teiltje wassen. Na 40 minuten werd een grote vis op een bord met daarnaast een aantal aardappelen opgediend. Alles werd met de handen gegeten, en het was heerlijk, ook al ben ik niet een echte visliefhebber.
Tijdens het eten de planning besproken en toen bleek dat ik beter een dag later naar het binnenland kan gaan omdat ik dan mee kan rijden met iemand die meer tijd heeft om me de plaatsen daar te laten zien. We zien wel hoe het gaat lopen, in ieder geval ben ik morgen nog in Kigali.

  • 26 Februari 2008 - 18:45

    Hedwig:

    prachtige foto's van kigali en zijn bewoners. Op de meeste foto's zie je mensen zonder hoofddoek, op een van de laatste foto's zie ik er maar een. Mag je hieruit opmaken dat het grootste gedeelte van de Kigali bevolking niet moslim is? Ik denk dat het voor jou wel leuk is om nog een dag in kigali te zijn zo kun je nog wat meer van deze stad zien. Het lijkt mij een zeer boeiende stad .
    groetjes Hedwig

  • 27 Februari 2008 - 11:09

    Olga:

    Hi globetrotter
    Wij westerlingen maken ons allerlei voorstellingen over hoe het binnenland eruit ziet. Ben benieuwd of het klopt. Een mens leert wel relativeren nietwaar, een laptop op de plee, waarom niet? En wij ons maar druk maken over aangepaste stoelen, beeldschermen e.d.
    Geniet ervan.

    groetjes Olga

  • 28 Februari 2008 - 12:02

    Emy:

    Hee papa,

    Ik heb het deze week beetje druk gehad, maar de tentames zijn redelijk gegaan. Nu morgen de laatste.
    Jij staat er nu ook 'alleen' voor nu de medewerksters vertrokken zijn.

    Ik heb net mijn bed opgemaakt en mis een hoofdkussen, eentje met chinese tekens... wit.??? Dringt nu pas tot me door, waar die dan wel is.;)

    Veel succes met alles!

    groetjes Emy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Rwanda, vrijwilligerswerk

Rwanda en de reis naar Indonesie en Polen

Recente Reisverslagen:

15 November 2008

Adam en Eva

21 Maart 2008

Safari

17 Maart 2008

Veel reizen

14 Maart 2008

Verdwaald?

11 Maart 2008

Open deur attractie
Herman en Monique

H&M

Actief sinds 01 Feb. 2008
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 11117

Voorgaande reizen:

03 Januari 2016 - 21 Januari 2016

Azie

10 September 2015 - 15 September 2015

Praag 2015

01 Augustus 2012 - 28 September 2012

Peru, van "Locked In" tot weer kunnen "praten".

24 Oktober 2009 - 08 November 2009

Taiji cursusreis China

19 Februari 2008 - 20 Maart 2008

Rwanda, vrijwilligerswerk

Landen bezocht: